خانه / بازاریابی٬تبلیغات٬فروش / مثالی از به کارگیری ماتریس BCG توسط یک بنگاه خرده فروشی

مثالی از به کارگیری ماتریس BCG توسط یک بنگاه خرده فروشی


در مطالب مختلف برای شما نکات آموزشی مختلف و چه بسا فراوانی از این ابزار تحلیلی برای
تدوین طرح بازاریابی شما منتشر کرده ایم. از این به بعد سعی می کنیم مطالب مرتبط با این
ابزار محدود به مثال هایی باشد که بصورت عینی با کاربرد آن آشنا شده و بتوانید در کلاس های
تدوین طرح بازاریابی یا تدوین طرح برای خودتان بصورت مستقل از آنها بهره ببرید.

در این مثال، یک خرده فروشی را در نظر می گیریم که در سبد سرمایه گذاری خود ۵ کسب و کار
مختلف را گنجانده است. این ۵ بخش سبد سرمایه گذاری مورد نظر به قرار زیر است:

  • یک زنجیره از سوپرمارکت ها
  • مجموعه ای از فروشگاه های بزرگ
  • یک زنجیره از فروشگاه های کوچک فست فود
  • مجموعه ای از فروشگاه های فعال در حوزه مد تخصصی
  • یک زنجیره از فروشگاه های آب میوه

همچنان که از ماتریس بی سی جی می توانید مشاهده کنید، این بنگاه دارای بخش های زیر است:

  • یک گاو شیرده – سوپرمارکت ها
  • دو ستاره – فروشگاه های مد و فروشگاه های آب میوه
  • یک سگ – مجموعه ای از فروشگاه های بزرگ
  • یک علامت سوال – زنجیره ای از فروشگاه های کوچک فست فود

این سبدهای سرمایه گذاری چطور طبقه بندی می شوند؟

وضعیت یا موقعیت هر یک از بخش های سبدسرمایه گذاری از لحاظ سه بعد برای این خرده
فروش به صورت زیر است:

  • سوپرمارکت ها = سهم نسبی بالا از بازار، نرخ رشد بازار پایین، جریان درآمدی زیاد
  • فروشگاه های مد و فروش آب میوه = سهم نسبی بالا از بازار، نرخ رشد بازار بالا، جریان درآمدی متوسط (فروشگاه های مد) تا کم (فروشگاه های فروش آب میوه)
  • فروشگاه های کوچک فست فود = سهم نسبی پایین از بازار، نرخ رشد بالا، جریان درآمدی متوسط
  • فروشگاه های بزرگ = سهم نسبی پایین از بازار، نرخ رشد پایین، جریان درآمدی متوسط

لطفا توجه کنید که سهم نسبی از بازار در تصور مرتبط با محور افقی است، نرخ رشد در بازار
مرتبط محور عمودی است و جریان درآمدی مرتبط با اندازه دایره های مرتبط با هر بخش است.

خرده فروشی

آنها چه کار باید بکنند؟

سوپرمارکت = گاو شیرده

یک گاو شیرده توان بالقوه محدودی برای رشد دارد، اما در عین حال از مزیت های رقابتی قابل
توجهی برخوردار است – به این معنا که میزان سود بسیار بالایی همراه به موارد نیاز به سرمایه‌گذاری اندکی را فراهم می آورد. بنابراین، سوپرمارکت، تمام سرمایه لازم برای سرمایه گذاری مجدد را فراهم می آورد.

غیر از محافظت سهم بازار خودشان و سرمایه گذاری در کسب و کار به منظور حفظ آن، نیاز
خاصی به استراتژی خلاقانه یا تصمیم های خاص برای آن احساس نمی شود. همچنین استفاده
از منابع برای سرمایه گذاری بیشتر به منظور کسب رشد بیشتر استفاده نامعقول از منابع در نظر
گرفته می شود.

فروشگاه های مد و فروشگاه های آب میوه = ستاره

این خرده فروش در خانه ستاره دارای دو کسب و کار هست که هر دو از توان بالقوه برای تبدیل
شدن به گاو شیرده در آینده دارند و البته در هر کسب و کاری اطمینان کسب کردن از شکل
گرفتن گاوهای شیرده در آینده بسیار اهمیت دارد.

به منظور تمرکز بر توسعه این دو واحد کسب و کار، این خرده فروش نیاز به سرمایه گذاری بیشتر
در هر دو این واحدها – خصوصا کسب و کار مرتبط با فروشگاه های مد – دارد، چرا که واحدهای
فروش آبمیوه بیشتر و بیشتر به نظر می رسد که به مرحله تبدیل شدن به گاو شیرده نزدیک
هستند، فروشگاه های مد در این مرحله در حال تولید جریان نقدی بیشتری هستند.

فروشگاه های آب میوه این خرده فروشی جریان درآمدی کمتری دارند و یکی از موارد اصلی
مصرف نقدینگی شرکت هستند. این به این معنا است که بخشی از سودآوری سوپرمارکت باید
به منظور حفظ جایگاه این فروشگاه های فروش آب میوه به آنها اختصاص بیابد.

همچنان که می دانیم، در یک بازار رو به رشد، ادامه دادن به روند پوشش بازار، توسعه خط
محصول، ساخت ارزش برند، روابط خرده فروشی، و درگیر شدن در تاکتیک های بازاریابی به
منظور حفظ سهم بازار از اهمیت زیادی برخودار است.

فروشگاه های بزرگ = سگ

فروشگاه های بزرگ عمدتا شکلی قدیمی از خرده فروشی است. همچنان که در شکل هم
می‌بینید در این بخش رشد بازار در حداقل ممکن است، چرا که عموما مصرف کننده ها به سمت
استفاده از شکل های تخصصی تری از خرده فروشی حرکت می کنند که خرید از فروشگاه های
آنلاین یکی از این شیوه هاست.

این خرده فروش سهم نسبی اندکی از بازار در بخش فروشگاه های بزرگ برای خودش دارد –
این جایگاه ضعیف رقابتی در ترکیب با نرخ رشد پایین بازار، به این معناست که فروشگاه های
بزرگ در دسته سگ ها قرار می گیرند.

اغلب سگ ها برای خرده فروشی درآمدزایی دارند، اما سود بسیار کمتری نسبت به زنجیره
سوپرمارکت ها تولید می کنند و توان بالقوه اندکی در رشد این جریان درآمدی وجود دارد.
بنابراین، پیشنهاد معمول از دید ماتریس بی سی جی می تواند محروم کردن آن واحد و
سرمایه‌گذاری درآمدهای آن در بخش های گاو شیرده که همان فروشگاه مد و فروشگاه آبمیوه
فروشی است، می باشد.

فروشگاه های کوچک فست فود = علامت سوال

همواره سخت ترین کار تصمیم گیری در رابطه با وضعیت علامت سوال ها در یک سبد
سرمایه‌گذاری است.

اتخاذ یک رویکرد عدم انجام کاری یا بی عملی می تواند یک انتخاب استراتژیک بسیار ضعیف
باشد. همچنین، یک واحد علامت سوال در ادامه می تواند منجر به شکل گیری یک سگ دیگر
شود. در حال حاضر در این مثل خاص واحدهای علامت سوال (فروشگاه های کوچک فست فود)
یک مصرف کننده خالص پول نقد است.

بنابراین، پرسش موجود در این مرحله این است که آیا فروشگاه های کوچک فست فود از مزایای
رقابتی کافی برخوردار است تا بطور موثر قادر رشد و گسترش خودش برای تبدیل شدن به یک
بازیگر مهم در بازار شود؟

اگر بله – منابع مالی موجود باید در زنجیره فروشگاه ها مجددا سرمایه گذاری شود تا آنها را تبدیل
به یک ستاره و سپس در بلند مدت تبدیل به یک گاو شیرده شود. با این وجود، اگر این فرصت
بالقوه شک برانگیز باشد یا خیلی گران قیمت ارزیابی شود، مناسب ترین راه حل رها کردن این
عملیات و سرمایه گذاری مجدد منابع مالی در بخش دیگری از کسب و کار خواهد بود.

همراهان عزیز، اگر تمایل دارید بطور حرفه ای برنامه بازاریابی را بشناسید و چگونگی تدوین آن را آموزش ببینید، می توانید در هفدهمین دوره طراحی برنامه بازاریابی که توسط مدرسه بازاریابی چیستا برگزار می شود، شرکت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره کلیک کنید …

برچسب ها: BCG, تدوین طرح بازاریابی, تدوین مارکتینگ پلن, خرده فروشی, ماتریس BCG, ماتریس بی سی جی

نوشته مثالی از به کارگیری ماتریس BCG توسط یک بنگاه خرده فروشی اولین بار در مشاوره بازاریابی و آموزش بازاریابی ، تبلیغات و فروش پدیدار شد.


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

اصول برندسازی شخصی برای تجارت

تفاوتی ندارد که برای خودتان برند بسازید یا برای کالا یا خدماتی که ارائه می‌کنید.  …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *