خانه / بازاریابی٬تبلیغات٬فروش / اصول برندسازی شخصی برای تجارت

اصول برندسازی شخصی برای تجارت

تفاوتی ندارد که برای خودتان برند بسازید یا برای کالا یا خدماتی که ارائه می‌کنید.  بیش از هر زمان دیگری افراد حتی قبل از ملاقات با شما یا توجه به محصولاتتان، درباره شما، به‌صورت آنلاین یا از طریق حلقه‌های اجتماعی خود، تحقیق می‌کنند. بر همین اساس طراحی یک برند خوب برای موفقیت شخصی شما از هر چیزی واجب‌تر است. به اعداد در مثال‌های زیر توجه کنید:

  • گوگل روزانه بیش از یک میلیارد نام را جست‌وجو می‌کند.
  • ۹۰ درصد از کارفرمایان برای یافتن فرد مناسب، از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و ۷۵ درصد آن‌ها نتایج جست‌وجو را در استخدام فرد لحاظ می‌کنند.
  • ۹۰ درصد از استفاده‌کنندگان اینترنت اذعان می‌کنند، مرورهای آنلاین بر تصمیم خرید آن‌ها مؤثر است.
  • امروزه تقریباً همهٔ افرادی که پیگیر روابط شخصی یا تجاری هستند، اطلاعات را از راه‌های آنلاین یا دهان‌به‌دهان جمع‌آوری می‌کنند.
برای به شهرت رساندن شرکت انفرادی خود ، ارتقا در سازمان ، رقابت با دیگران برای احراز شغل های دولتی و… باید برند شخصی خود را داشته باشید.

در هر کجایی که هستید، برند شخصی خودتان را داشته باشید

در اواخر دههٔ ۱۹۹۰، مفهوم ایجاد برند شخصی، به‌عنوان یکی از دارایی‌های افراد، گسترش یافت.  در آن زمان افراد به شکل فزاینده‌ای می‌خواستند در نقش افراد خبره بدرخشند. دیگر همانند دهه‌های گذشته افراد خود را نمایندهٔ فلان کارفرما معرفی نمی‌کردند. بلکه هم چنان‌که تام پترز می‌گوید، افراد خود را با برند خودشان معرفی می‌کردند. امروزه جست‌وجوهای آنلاین و نظرات دهان‌به‌دهان، قبل از این‌که خودتان را معرفی کنید، برداشت‌های مخاطبان را شکل می‌دهد. بنابراین جای هیچ شکی نیست که به برند شخصی نیاز دارید. شما هم‌اکنون برند شخصی دارید؛ این برند شخصی عبارت است ازآنچه افراد دربارۀ شما می‌شنوند، می‌بیند و باور دارند. اگر دیگران فکر می‌کنند که همیشه دیر می‌کنید، این قسمتی از برند شماست. اگر در جست‌وجوهای آنلاین مطلبی دربارهٔ شما پیدا نکنند، برداشت آن‌ها این است که شما فرد مهمی نیستید. اگر فردی که مورد اعتماد آن‌هاست، بگوید شما از هر فرد دیگری بهتر کار می‌کنید، برند شما یک برند معرف و نمود کیفیت خواهد بود.

برندسازی شخصی به معنای چگونگی مدیریت شُهرت و تعاملات خود، برای ایجاد برداشت‌های مثبت در ذهن افرادی است که می‌خواهید بر روی آن‌ها تأثیر بگذارید. با استفاده از برند شخصی تأثیر مثبتی بر واکنش افراد نسبت به خود ایجاد می‌کنید. این برند سبب می‌شود افراد بادید بهتری برای رفع نیازها و خواسته‌های خود به شما نگاه کنند یا شمارا به چشم ثروت، رهبر یا قهرمان ببینند.

مزایای داشتن برند شخصی قوی

مزیت داشتن برندسازی شخصی قوی ، قدرت شهرتی است که راه را برای ارائۀ رزومه ، تعیین قرار ملاقات ، رهبری مذاکرات ، فروش کتاب و دیگر تجربه هایی که می خواهید در آن موفق شوید ، هموار می کند. فایدۀ دیگر برندسازی شخصی تلقین حس خودهدایتی است. در متون فلسفی باستان آمده است که سقراط و دیگر دانشمندان یونانی گفته اند مهم ترین وظیفه در زندگی ، شناخت خود است. هنگامی که برند شخصی خود را بشناسید ، می توانید عمیقاً بیندیشید کیستید ، می خواهید خود را چگونه معرفی کنید و می خواهید چگونه به موفقیت برسید. با برندسازی شخصی ، با ارائۀ اطلاعات قابل اعتماد زیر ، به دیگران در بازار کمک می کنید:

  • چه کسی و نمود و معرف چه هستید. بدین شکل نیاز به معرفی مفصل قبل از هر تعامل از بین می‌رود.
  • دانش تخصصی و اعتبار شما که به افزایش توجه به گفته‌های شما منجر می‌شود.
  • مزایا و ارزش‌های منحصربه‌فرد شما که موجب مزیت رقابتی، سود و تقاضای بیشتر، ارجحیت و درآمد بالاتر می‌شود.
  • زمینه‌ای که در آن بهترین هستید و این‌که آیا آنچه ارائه می‌دهید با آنچه مشتریان دنبال آن هستند و بدان نیاز دارند، متناسب است. بر این اساس سرعت تصمیم‌گیری را افزایش می‌دهید و نمی‌گذارید شما و مشتریان در امر انتخاب دچار اشتباه شوید.
  • برند سازی شخصی به‌مثابۀ اجبار درونی
  • علاوه بر کمک به دیگران برای شناخت شما، برند به شما کمک می‌کند خود را بهتر بشناسید. از طریق برند سازی مشخص می‌کنید:
  • در چه زمینه‌ای بهترین هستید و به دلیل چه ویژگی بی‌نظیر و مهمی می‌خواهید شناخته شوید.
  • تصویر برند شخصی که می‌خواهید ایجاد کنید و آنچه می‌خواهید دیگران در هنگام مواجهه با شما یا نامتان بپذیرند و به آن اعتماد کنند، چیست.
  • نقشهٔ راهی که برای رسیدن به اهداف خود دنبال می‌کنید، کدام است.
  • نحوهٔ معرفی خودتان به‌صورت حضوری، در نوشتار، در شبکه‌های اجتماعی، در کسب‌وکار و یا درصحنه اجتماعی دیگر چگونه است.
  • به شما دربارهٔ نقاط قوت، اهداف، مخاطبان هدف و شخصیت بی‌نظیر و دانش تخصصی‌تان اعتمادبه‌نفس می‌دهد.
برندسازی شخصی باعث می‌شود آنچه را لازم است انجام دهید. دارایی‌ها، مخاطبان و اهداف خود را شناسایی کنید؛ پس از شناخت این موارد می‌توانید با خیال آسوده خود واقعیتان را بدون تناقض بشناسید.

به‌علاوه برندسازی شخصی قوی مزیت ارزشمند دیگری دارد: باعث می‌شود مشتری با شما مدارا کند. تصویر مثبت و شهرت خوبی که نزد دیگران دارید، ناشی از برند سازی شخصی اشتباهات شمارا می‌پوشاند و باعث می‌شود باقدرت به مسیر خود ادامه دهید. موارد زیر مثال‌هایی از اهداف برند سازی شخصی است:

  • معرفی خود در نقش متخصص درزمینه خاص؛
  • بهبود قابلیت دیده شدن و شهرت در جامعه یا صنعت خود؛
  • متمایز کردن خود بر اساس استعدادهای منحصربه‌فرد؛
  • تأثیرگذار بودن در عرصه‌های اجتماعی و تجاری

برندسازی شخصی


آغاز فرایند برندسازی شخصی

نقطهٔ شروع خود را معین کنید. ساخت برند شخصی با تأملی عمیق آغاز می‌شود: می‌خواهید مردم چه چیزی را دربارهٔ شما بپذیرند و باور کنند؟ تعبیر شما از موفقیت چیست؟ لازمهٔ تبدیل تصویر برند موجود به تصویر برند مطلوب چیست؟ گام‌های زیر را در تحقیق خود بردارید:

۱. انتخاب الگو (اسطوره):

می‌خواهید چه کسی یا شبیه چه کسی شوید و چرا؟

۲. ارزیابی شایستگی‌های محوری خود:

پس‌ازاین که الگوی خود را تعیین کردید، ویژگی‌هایی را که باید به‌دست آورید، فهرست کنید. کدام نقاط قوت رادارید و کدام را باید ایجاد کنید؟ برند شخصی بازتاب آن‌کسی است که هستید نه آن‌کسی که می‌خواهید باشید. برای رسیدن به تصویر برند مطلوب، باید همان فردی شوید که می‌خواهید مردم باور کنند.

۳. پرسش نظر دیگران:

پنج کلمه که دوست دارید تصویر برندتان را توصیف کند، بنویسید. سپس مشخص کنید که این لغات تا چه حد با باور کنونی افراد دربارهٔ شما مطابقت دارد. به تقدیرنامه‌ها، گواهینامه‌ها، تأییدیه ها و توصیه‌نامه اخیر نگاه کنید و کلماتی که نقاط قوت شمارا شرح می‌دهید، استخراج‌کنید. اگر برای شرکتی کار می‌کنید که مورد بازبینی‌های دوره‌ای قرار می‌گیرد، به ارزیابی‌های اخیر نگاه کنید و صفات مثبت را استخراج‌کنید. سپس از افرادی که می‌شناسید یا با آنها کار می‌کنید، بپرسید ۵ کلمه‌ای که بلافاصله پس از فکر کردن به شما در ذهنشان می‌آید کدام ها هستند. لغاتی را بیابید که اغلب دربارهٔ شما به‌کار گرفته‌شده است. این لغات خواسته یا ناخواسته، باور مردم دربارهٔ شماست. اگر کلماتی که مردم برای توضیح دربارهٔ تصویر برند شما به‌کار می‌گیرند با کلمات دلخواهتان هماهنگ بود که عالی است: برندسازی شخصی شما شروع خوبی داشته است. اگر چنین نیست، اولین کار شما این است که تصویر برند موجود را به سمت تصویر برند مطلوب سوق دهید.

اگر افرادی که می‌خواهید تحت‌تاثیر قرار دهید ، دربارۀ شما باورهای غلط یا قدیمی داشته باشند ، این وظیفه شماست که باورهای فعلی آن‌ها را به آنچه می‌خواهید تغییر دهید.

تفاوتی ندارد که می‌خواهید شغل خود را کاملاً تغییر دهید، به عرصهٔ جدیدی پا بگذارید یا سوءتفاهم موجود را از بین ببرید. باید بپذیرید افراد باورهای قبلی خود را به‌راحتی رها نمی‌کنند. باید پلی بسازید که آن‌ها را از باور موجود به باوری که می‌خواهید داشته باشند، برساند. برای کسب قوت و اعتماد برند، با هر شیوهٔ ارتباطی اعم از آنلاین، حضوری، کتبی و تلفنی خود را منحصربه‌فرد کنید و توجه داشته باشید که این اقدامات باهم تناقض و ناسازگاری نداشته باشند. رقابت برای موقعیت شغلی یا یک فرصت جذاب، بسیار تنگاتنگ است. پس باید بدانید و بدانند که چه چیزی شمارا از بقیه متمایز می‌کند؟

  • چه‌کارهایی انجام می‌دهید و چه‌کارهایی را انجام نمی‌دهید؟ هیچ‌کس از شما انتظار ندارد در همهٔ زمینه‌ها بهترین باشید. اگر چنین ادعا کنید از همان ابتدا اعتبار خود را از دست می‌دهید. فهرستی از کارهایی که بهتر از دیگران انجام می‌دهید تهیه کنید. هم‌چنین همهٔ کارهایی که دیگران انجام می‌دهند و شما انجام نمی‌دهید مکتوب کنید. این فهرست‌ها در تعریف جایگاهتان به شما کمک می‌کند.

 

  • چه خصوصیتی دربارهٔ شما بیشتر جلب‌توجه می‌کند؟ چه چیزی باعث می‌شود فردی بخواهد شمارا از نزدیک ببیند؟ چه چیزی دربارهٔ شما ارزش خبری دارد؟ چه چیزی باعث می‌شود مردم بخواهند با شما آشنا شوند؟ موفقیت‌ها، توانایی‌ها یا مواردی از رزومهٔ خود را که شمارا از دیگران متمایز می‌کند، پیدا کنید (مواردی که شمارا جذاب نشان می‌دهد باعث می‌شود، افراد بخواهند دربارهٔ شما بیشتر بدانند). سپس بیانیهٔ برند شخصی و پست‌های شبکهٔ اجتماعی خود را پیرامون این موارد ایجاد و خود را بر اساس این جذابیت‌ها معرفی کنید.

 

  • چه عاملی موجب می‌شود مردم شمارا بشناسند و به خاطر بسپارند؟ وقتی مردم دربارهٔ شما توضیح می‌دهند، چه می‌گویند؟ وقتی شمارا می‌بینند، چه انتظاری دارند؟ چه چیزی دربارهٔ شما کاملاً متفاوت است؟

برند سازی شخصی


برای ستاره بودن فقط نباید در هالیوود باشید! وقتی به چنان آگاهی و احترامی دست‌یابید که افراد صنعت، اجتماع یا حوزهٔ موردعلاقۀ شما، با چنان اعتمادی شمارا جست‌وجو کنند که انگار حتماً از ارتباط با شما سود خواهند برد، شما به برند شخصی تبدیل می‌شوید. این برند شمارا به یک شخصیت مشهور در عرصهٔ خودتان تبدیل می‌کند.

مشاهیر صنعت: اغلب از خبرگان یک زمینهٔ حرفه‌ای برای ایفای نقش سخنران اصلی، ارائهٔ توصیه یا نظر، دعوت و نام آن‌ها در اخبار ذکر می‌شود.

مشاهیر اجتماعی: از افراد مشهور و مورد اعتماد محلی برای طرح‌های مهم محلی و جمع‌آوری کمک‌های مردمی دعوت می‌شود. عقاید آن‌ها در برنامه‌ها و خط‌مشی محلی مؤثر است و نام آن‌ها همیشه در بین اسامی مدعوین مراسم مهم به چشم می‌خورد.

مشاهیر آنلاین: برخی از صفحات شبکه‌های اجتماعی دنبال کنندگان زیادی دارند. مشهورترین مشاهیر آنلاین درآمد بالایی از طریق تبلیغ کالاها و انتشار پست‌های موردحمایت این کالاها در صفحهٔ خود، کسب می‌کنند.


برندسازی شخصی برای مشاغل آزاد یا خدمات مشاوره ای

ممکن است درصدد باشید، توانایی و استعداد خود را به کسب‌وکاری دارای برند که دیگران بشناسند و به آن اعتماد کنند، تبدیل کنید. به‌خصوص اگر بخواهید با کسب‌وکارهای موجود رقابت کنید یا کسب‌وکار انفرادی خود را به سازمان بزرگ‌تری گسترش دهید که بتوانید بعدها آن را به فروش برسانید؛ در این صورت، باید علاوه بر برند شخصی، برای شرکت خود نیز برند بسازید. طبق اکثر پیش‌بینی‌ها، امروزه از هر سه نفر یک نفر مستقلاً یا به‌صورت قراردادی کار می‌کند و در دهه‌های بعد احتمالاً نیمی از کارکنان، مستقل خواهند بود. اگر می‌خواهید درفروش خدمات، به‌عنوان حرفهٔ اصلی یا فرعی خود موفق شوید، باید خود را برای رقابت با شدت روزافزون آماده کنید. به همین دلیل برندهای شخصی مفیدند. این‌گونه برندها به شما کمک می‌کنند بازار هدف خود را قانع کنید که دربارهٔ آنچه انجام می‌دهید، جدی هستید و محصولات شما متفاوت و کاملاً بهتر از دیگر گزینه‌هاست؛ آنها را قانع کنید می‌توانند برای امروز، فردا و آینده بر ارائهٔ محصولات شما حساب کنند. در یک نظرسنجی معتبر از شرکت‌کنندگان در گزارش صنعت مشاغل آزاد خواسته شد مؤثرترین روش خود را برای یافتن و جذب مشتریان بیان کنند. متداول‌ترین پاسخ‌ها عبارت بود از: ارجاعات (مشتریانی که از دیگر شرکت‌ها به شرکت شما فرستاده می‌شوند) (۲۷ درصد)، بازاریابی دهان‌به‌دهان (۲۶ درصد) و شبکه‌سازی (۱۷ درصد).

با ایجاد یک برند قابل‌اعتماد، کسب‌وکار انفرادی شما دیگر مجموعه‌ای از وظایف یا فعالیت‌های فرعی نیست، بلکه این اعتماد و اطمینان می‌تواند ایجادکنندۀ ارجاعات، بازاریابی مثبت دهان‌به‌دهان و موفقیت در شبکه‌سازی چه آنلاین و چه آفلاین باشد.

گام های ساخت برند شخصی

برند سازی برای مشاغل آزاد یا خدمات مشاوره ای از یک جنبۀ بسیار مهم و خطرناک ، با دیگر برندها فرق دارد. سازمان های بزرگ می دانند که داشتن برندی قابل اعتماد از روز اول لازم است ، اما اغلب افرادی که سازمان های تک مالکی تاسیس می کنند ، ایجاد برند را پشت گوش می اندازند. به تعوبق انداختن برند سازی سبب می شود برداشت های اولیۀ ضعیفی ایجاد کنید ، مجبور به قیمت گذاری پایین تر شوید و در سطح پایین تری با رقبای ساختارمند ، حرفه ای و شناخته شده رقابت کنید.

وقتی تصمیم می گیرید شغل آزاد خود را به کسب و کار تبدیل کنید ، با پیمودن قدم های زیر ، شالودۀ برند سازی برای شرکت خود را مهیا کنید:

  1. کسب و کارهای خود را تعریف کنید. وجه تمایز ، مخاطب هدف و جایگاه رقابتی خود را در این تعریف ذکر کنید.
  2. برند شرکت خود و نحوۀ معرفی آن را به صورت آنلاین یا حضوری تعریف کنید.
  3. شرکت خود را به صورت رسمی تاسیس کنید. برای شرکت خود نامی را انتخاب و ثبت کنید. هم چنین برای شرکت خود حساب بانکی باز کنید که وجوه مالی شخصی و شرکت از هم تفکیک شوند (با پرداخت مخارج شرکت از طریق چک های شخصی ، اعتبار شرکتتان خدشه دار می شود).
  4. برای بازاریابی با ایجاد هویت برند خود آماده شوید و با ساخت وب سایت و صفحه ای در شبکۀ اجتماعی به افراد کمک کنید در فضای مجازی نیز شما را پیدا کنند.

مخصوصاً اگر بیشتر از افراد به سازمان ها خدمات ارائه می دهید ، مطمئن باشید مشتریان ترجیح می دهند به جای تعامل با افرادی که امکان دارد دیر یا زود شغل خود را تغییر دهند با شرکت های حرفه ای و معتبر کار کنند. برند سازی برای کسب و کار شخصی این مزیت را برای شما به ارمغان می آورد.

ایجاد تعادل و توازن بین برند شخصی و برند شرکت

اگر این فصل رسالت خود را به خوبی انجام داده باشد ، تا به حال قانع شده اید که باید برای خودتان و کسب و کارتان حتی اگر انفرادی یا نیمه وقت باشد ، برند ایجاد کنید. از همه مهم تر ، باید نقاط قوت دو برند با هم متعادل و متوازن باشند. این کتاب همواره بر بهبود تصویر ، قابلیت دیده شدن ، اعتبار و اعتماد برند تاکید می کند ، اما باید مراقب باشید برند شخصی یا کسب و کار خود را بیش از حد گسترش ندهید. این برندها باید با هم و هردو با اهدافتان ، هماهنگ بمانند.

فرض کنید برند شخصی و برند شرکتی شما روی دو کفۀ ترازو قرار دارند. کدام یک سنگین تر است؟ اگر برای خودتان یا کسب و کارتان برند می سازید ، به سؤالات زیر توجه کنید:

  • آیا میزان آگاهی از برندهای شما برابر است یا آگاهی از یکی از آنها به وضوح بیشتر از دیگری است؟
  • نام هر کدام از برندها رادر اینترنت جست و جو کنید. آیا نتایج برای هر کدام از برندها از لحاظ تعداد ، کیفیت و میزان انطباق با تصویر مطلوب برند برابر است؟
  • توصیه ، تبلیغ ، ذکر نام و نظرات دیگران را دربارۀ برند خود مرور کنید. آیا به شخص شما اشاره کرده اند و بعد نام کسب و کارتان را ذکر کرده اند یا بالعکس؟
  • آیا هر برند ضمن حمایت از دیگری ، استقلال خود را حفظ کرده است؟ آیا در صورت نبودن یک برند ، برند دیگر اعتبار خود را حفظ می کند؟
  • آیا برند شرکت شما بدون قدرت برند شخصیتان ، می تواند دوام بیاورد؟
  • آیا برند شخصی شما به اندازۀ کافی در میان برند شرکت به چشم می آید؟ آیا برند شخصی برای تقویت قدرت کسب و کارتان به حد کافی قوی و قابل رؤیت است؟

نبودن تعادل بین برند شخصی و برند شرکت دو حالت دارد:

اگر برند شرکت از برند شخصی قوی تر است: گام های برند سازی کتاب حاضر را برای افزایش آگاهی و ارزش در عرصۀ کسب و کار ، صنعت ، جامعه و به صورت آنلاین دنبال کنید. به خصوص اگر سیمای شخصی تر برای کسب و کارتان سود بیشتری دارد یا اگر برنامه دارید فرصت هایی خارج از کسب و کار فعلی را به واسطۀ برند شخصی به دست آورید ، برند سازی شخصی را در اولویت قرار دهید و هویت ، آگاهی و اعتبار برند شخصی خود را تقویت کنید.

اگر برند شخصی از برند شرکت قوی تر باشد: تاکید بر برند شخصی را کاهش دهید و بر نام ، تیم ، فرایندها و دارایی های سازمان متمرکز شوید. به ویژه اگر برای توسعه یا فروش برند شرکت در آینده برنامه ای دارید یا اگر می خواهید در رقابت با سازمان های به ظاهر قوی تر و با برند سازی بهتر ، حرفی برای گفتن داشته باشید ، برند سازی برای کسب و کارتان را در اولویت قرار دهید. اگر کسب و کارتان وب سایت ندارد ، یک وب سایت ایجاد کنید. اگر کسب و کارتان لوگو ندارد ، یک لوگو طراحی کنید و آن را در امضای ایمیل و صفحات شخصی آنلاین ، به وضوح نمایش دهید تا در تماس های کاری دیده شود.

برند شخصی و برند شرکت خود را هم زمان ارتقا دهید

وقتی برای خودتان و شرکتتان برند می سازید ، دو مجموعۀ تصویر برند در ذهن افراد ایجاد می کنید. نام سازمان شما یک تصویر را برای افراد تداعی می کند و نام خودتان یک تصویر دیگر. با مرتبط سازی این دو برند از طریق تقویت هم زمان ، هریک از برندها برای برند دیگر یک دارایی محسوب خواهد شد؛ ایجاد ارتباط بین دو برند باعث می شود قدرت برندها افزایش یابد و دسترسی به هر کدام از آن ها آسان تر شود. می توانید با ارائۀ لوگو ، آدرس وب سایت ، آدرس صفحۀ توییتر یا دیگر ویژگی هایی که مختص برند شرکت شماست ، در سایت شخصی خود و هم چنین با معرفی خود به عنوان مالک یا مؤسس سازمان ، به راحتی بین برندهای خود ارتباط برقرار کنید. در نتیجه دسترسی و اعتبار هر دو برند بهبود خواهد یافت.

نوشته اصول برندسازی شخصی برای تجارت اولین بار در حسین طاهری. پدیدار شد.


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

اهمیت برون سپاری فروش و بازاریابی تلفنی برای کسب و کارهای نوپا

فروش و بازاریابی تلفنی یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های هر مجموعه‌ای است که ضامن بقا و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *